PPE - pytania i odpowiedzi
Przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące Pracowniczego Programu Emerytalnego.
Sprawdź poniżej informacje, które dla Ciebie zebraliśmy.
- PPE jest to dobrowolna forma grupowego oszczędzania na emeryturę, organizowana przez Pracodawcę przy współudziale Pracowników. Pracodawca finansuje składkę podstawową z własnych środków, natomiast pracownik może zadeklarować swoją składkę dodatkową ze środków własnych pochodzących z wynagrodzenia netto. Zasady oraz formy tworzenia i prowadzenia zawarte są w Ustawie o pracowniczych programach emerytalnych z dnia 20 kwietnia 2004r.
- Do PPE może przystąpić każdy pracownik, który nie ukończył 70 lat oraz spełnia warunki Umowy Zakładowej dotyczące okresu i/lub formy zatrudnienia i złożył deklarację uczestnictwa. Umowa Zakładowa jest dostępna u Twojego pracodawcy prowadzącego PPE.
- Pracownik przystępujący do programu wypełnia deklarację przystąpienia do PPE i składa ją podpisaną u odpowiedniej osoby odpowiedzialnej za sprawy związane z PPE. Deklaracja uczestnictwa potwierdzona przez pracodawcę zostanie przekazana do Funduszy.Uczestnikiem PPE zostaje się po miesiącu od dnia, w którym pracownik złożył deklarację uczestnictwa w PPE, chyba że ustalono wcześniejszy termin. Po tym czasie pracodawca zobowiązany jest już odprowadzać składkę podstawową (naliczaną i finansowaną przez pracodawcę), począwszy od okresu najbliższej wypłaty wynagrodzenia. Pracodawca może także potrącać pracownikowi składkę dodatkową, o ile pracownik zdecydował się na uzupełniające finansowanie programu (składkę dodatkową finansuje sam pracownik).
- Tak. W obu tych programach można uczestniczyć jednocześnie.
W przypadku Twojej śmierci środki są dziedziczone. Zostaną one wypłacone osobom uposażonym, jeżeli takie wskazałeś, albo najbliższej rodzinie (spadkobiercom).
Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz. U. z 2004 roku, Nr 116, poz. 1207 ze zm.) terminy naliczania oraz przelewu składki w ramach PPE na rachunek uczestnika wskazuje umowa zakładowa.
Zlecenia składane przez pracownika w ramach jego uczestnictwa w PPE muszą być zatwierdzone przez pracodawcę. Wymaga tego od pracodawcy Ustawa o pracowniczych programach emerytalnych.
- Najistotniejsze jest określenie sposobu inwestowania składek – wskazanie subfunduszu lub subfunduszy, do których mają być przekazywane składki pracownika. Dobrowolnie można zadeklarować wnoszenie składki dodatkowej (uzupełniającej składkę pracodawcy) oraz wskazać osoby uposażone (na wypadek śmierci uczestnika programu), a także wybrać sposób doręczania potwierdzeń okresowych z realizacji PPE.
- Nie ma takiego obowiązku. Jeżeli uczestnik PPE nie wskaże osób uposażonych, to w przypadku jego śmierci uprawnienia do wypłaty środków będą mieli spadkobiercy tego uczestnika.
- Tak. Jeśli uczestnik PPE uzna, że środki powinny być wypłacone według innego podziału, niż to wynika z prawa spadkowego, to w dowolnej chwili ma prawo wskazać osoby uposażone (mimo że nie podał takiego wskazania w deklaracji przystąpienia do programu).
Nie. Można je przenieść lub pozostawić w starym programie, jeżeli uzna się, że warunki zarządzania środkami w PPE u poprzedniego Pracodawcy są korzystniejsze. Decyzja należy do uczestnika.
- Nie ma takiego obowiązku. Są to dwa niezależne programy, które uczestnik może kontynuować. Jeśli uzna natomiast, że lepsze warunki zawiera program oferowany przez pracodawcę, może wówczas przenieść środki z IKE do PPE. Środki z IKE będą zapisane na rejestrze dodatkowym w PPE.
- Tak. Pracownik, który w momencie uruchomienia PPE ma uprawnienia do uczestnictwa w programie, lecz od razu do niego nie przystępuje, zachowuje pełne prawo do uczestniczenia w PPE w przyszłości – w dowolnym czasie zgłasza się do pełnomocnika pracodawcy i wypełnia deklarację uczestnictwa w PPE. Jednak przystępując do programu z opóźnieniem uczestnik traci czas i składki, ponieważ nie ma możliwości odzyskania „niewykorzystanych” składek podstawowych, a składka podstawowa jest naliczana wyłącznie od bieżących wynagrodzeń.
Jest to składka odprowadzana do PPE, jaką pracodawca finansuje każdemu pracownikowi, który przystąpił do pracowniczego programu emerytalnego.
Składka dodatkowa, to składka, jaką dobrowolnie w każdym momencie możesz zadeklarować, by co miesiąc trafiała na Twój rejestr w PPE. Możesz w dowolnym momencie zawiesić wpłacanie składki dodatkowej do programu lub zmienić jej wysokość.
Tak, jeżeli w ramach programu dostępnych jest więcej niż 1 subfundusz inwestycyjny, który zarabia na wzroście cen akcji i obligacji nie tylko w Polsce, ale również na zagranicznych rynkach wschodzących i rozwiniętych. Uczestnik sam zdecyduje, do jakich funduszy i w jakiej proporcji mają być przekazywane jego składki. Uczestnik na Deklaracji Uczestnictwa decyduje o procentowej alokacji środków, suma alokacji w poszczególne subfundusze musi się równać 100%.
Tak, ponieważ składka podstawowa finansowana przez Pracodawcę jest traktowana jako dodatkowe wynagrodzenie pracownika, a tym samym zwiększa się podstawa, od jakiej nalicza się podatek. Przykładowo jeżeli składka podstawowa wynosi 100 zł, a pracownik płaci podatek dochodowy w wysokości 12%, to podatek od składki podstawowej wyniesie 12 zł i o tyle zostanie pomniejszone miesięczne wynagrodzenie netto. W zamian za to 12 zł zainwestowane zostanie 100 zł.
Przede wszystkim zwiększa się kwotę wpłat, co przyspiesza budowanie kapitału na emeryturę. Warunki inwestowania w PPE są zdecydowanie bardziej atrakcyjne niż te dostępne na rynku detalicznym. Ponadto zyski osiągnięte z inwestowania składki dodatkowej, podobnie jak wpłaty pochodzące ze składki podstawowej, są zwolnione z podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki) w momencie wypłaty.
Tak. Możesz to zrobić w każdej chwili. W takiej sytuacji wprowadź zmianę wysokości składki dodatkowej w serwisie transakcyjnym GS TFI24 lub za pośrednictwem deklaracji w formie papierowej.
Nie. Składka dodatkowa może być wnoszona tylko z wynagrodzenia netto otrzymywanego od tego pracodawcy, u którego jest się uczestnikiem PPE.
Tak. Jeżeli przed przystąpieniem do PPE oszczędzałeś na swoją emeryturę w formie IKE, to zgromadzone tam środki możesz przenieść do pracowniczego programu emerytalnego, którego jesteś uczestnikiem.
Nie. Do PPE możesz przenieść wyłącznie środki zgromadzone na IKE lub PPE u poprzedniego pracodawcy.
- Nie ma takiego obowiązku. Są to dwa niezależne programy, które uczestnik może kontynuować. Jeśli uzna natomiast, że lepsze warunki zawiera program oferowany przez pracodawcę, może wówczas przenieść środki z IKE do PPE. Środki z IKE będą zapisane na rejestrze dodatkowym w PPE.
Wypłata transferowa to przeniesienie środków zgromadzonych w ramach PPE na IKE (np. gdy przestajesz pracować u pracodawcy prowadzącego program) lub do nowego PPE (jeśli przenosisz się do pracodawcy, który również prowadzi program). Wypłata transferowa jest możliwa także w przypadku śmierci uczestnika PPE – osoby uposażone mogą przetransferować środki na swój rachunek IKE.
Zwrot to wypłata środków z PPE w przypadku likwidacji całego programu u pracodawcy gdy nie masz jeszcze uprawnień do wypłaty, a także gdy nie dokonasz wypłaty transferowej np. na IKE. Zwracane środki są pomniejszane o podatek od zysków wypracowanych w ramach PPE, czyli tzw. podatek Belki wynoszący 19% oraz o 30% sumy składek podstawowych wpłaconych do programu, które są przekazane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarejestrowane na Twoim koncie prowadzonym przez ZUS.
Po zakończeniu pracy w firmie prowadzącej PPE możesz:
• przenieść środki na Indywidualne Konto Emerytalne (IKE);
• pozostawić środki na Twoim rejestrze w programie dotychczasowego pracodawcy, do czasu aż osiągniesz wiek (60 lat) i będziesz mógł wypłacić pieniądze;
• w przypadku gdy Twój nowy pracodawca prowadzi Pracowniczy Program Emerytalny, możesz dokonać transferu środków ze starego programu do nowego.Możesz wypłacić środki, gdy ukończysz 60 lat lub jeśli posiadasz prawo do wcześniejszej emerytury i ukończysz 55 lat. Jeżeli ukończysz 70 lat, nie pracujesz u pracodawcy prowadzącego program i nie złożyłeś dotąd wniosku o wypłatę – wypłata następuje automatycznie.
Tak, wypłata środków z PPE jest zwolniona z podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki).
Nie. Można je przenieść lub pozostawić w starym programie, jeżeli uzna się, że warunki zarządzania środkami w PPE u poprzedniego Pracodawcy są korzystniejsze. Decyzja należy do uczestnika.
- Nie ma takiego obowiązku. Są to dwa niezależne programy, które uczestnik może kontynuować. Jeśli uzna natomiast, że lepsze warunki zawiera program oferowany przez pracodawcę, może wówczas przenieść środki z IKE do PPE. Środki z IKE będą zapisane na rejestrze dodatkowym w PPE.
Wystarczy, że w serwisie GS TFI24 otworzysz IKE Plus i wybierzesz opcję „Przenieś IKE”. Po rejestracji otrzymasz od nas dokument. Przekaż go instytucji, która aktualnie prowadzi Twoje PPE i na jego podstawie złóż dyspozycję wypłaty transferowej. Dzięki temu instytucja odsprzeda Twoje inwestycje i prześle uzyskane pieniądze na Twoje nowe IKE Plus. W IKE Plus wybierzesz, ile i w jakie fundusze, chcesz inwestować.
Realizacja zlecenia wypłaty transferowej nic Cię nie kosztuje.
Jeśli ukończyłeś/-as 60 lat (albo 55 lat i nabyłeś/-aś wcześniejsze uprawnienia emerytalno – rentowe), możesz wypłacić swoje środki zgromadzone w PPE jednorazowo albo w ratach.
Jeśli zdecydujesz się na wypłaty w ratach, to w dowolnej chwili możesz zmienić swoją dyspozycję i zażądać jednorazowej wypłaty środków pozostających na Twoim rachunku PPE.
W każdej chwili możesz również zmienić częstotliwość wypłat ratalnych, np. z kwartalnych na miesięczne i na odwrót.
Zlecenie możesz złożyć:
- bezpośrednio u swojego pracodawcy (jeśli posiada włączoną usługę PPE Online) lub
- po zalogowaniu – w serwisie transakcyjnym GS TFI24.
Możesz wypłacić środki, gdy ukończysz 60 lat lub jeśli posiadasz prawo do wcześniejszej emerytury i ukończysz 55 lat. Jeżeli ukończysz 70 lat, nie pracujesz u pracodawcy prowadzącego program i nie złożyłeś dotąd wniosku o wypłatę – wypłata następuje automatycznie.
Tak. Dokonując takiej wypłaty utracisz prawo do dalszego otrzymywania składek finansowanych przez Pracodawcę.
Nie musisz jednak dokonywać wypłaty środków z PPE, od razu po ukończeniu wieku uprawniającego Cię do ich wypłaty. W takim przypadku warto poczekać z dokonaniem wypłaty aż do momentu przejścia na emeryturę.
Jeżeli natomiast ukończysz 70 lat i nie złożysz wniosku o wypłatę środków z PPE, wówczas automatycznie wypłacimy całość Twoich środków na wskazany rachunek bankowy, jeśli nie będziesz już zatrudniony u Pracodawcy prowadzącego Twoje PPE.
Zarówno w przypadku wypłaty jednorazowej, jak i ratalnej, nie zapłacisz podatku od zysków kapitałowych ani dochodowego.